W sprawie ujęcia modelowego powołuję się na to, co powiedziano wyżej objaśniając pojęcie „modelu” (2.1.1.). Jeżeli stan naszej aktualnej wiedzy nie pozwala jeszcze na ściśle skwantyfikowane ujęcie wszystkich lub niektórych zmiennych wchodzących w skład modelu, to w nauce o sprawnym funkcjonowaniu instytucji ludzkich „model” składa się z reguły z następujących danych, ujętych opisowo i w miarę możności „wielkościowo” (tj. tak, aby zjawiska wchodzące do danego podzbioru można było jednoznacznie porządkować według określonego kryterium).Pierwszym podzbiorem jest „wiązka” celów działania, tj. stanów rzeczy uważanych przez podmiot działający za pożądane i osiągalne, do których zamierza on doprowadzić swoją sytuację za pomocą swego działania (3.1.3.). Zamiast o celach można tu więc mówić a postulatach; trzeba też zwróć uwagę na wskazane niżej (3.1.3.) różnego rodzaju stosunki, które zachodzą obiektywnie między celami i sprawiają, że porządkując cele ze względu na stopień, w jakim uważamy je za pożądane, porządkujemy raczej całe „wiązki”, „systemy”, „kombinacje” lub raczej „syndromy” celów, a nie poszczególne cele. Stosunki wzajemne między celami, wchodzącymi w skład każdej ich „wiązki”, stanowią zmienne, które możemy tylko poznać, lecz nie możemy na nie bezpośrednio oddziaływać. Natomiast pierwszeństwo dawane jakiejś jednej „wiązce celów” nad innymi jest sprawą swobodnego wyboru i opiera się na ocenie emocjonalnej.
CELE DZIAŁANIA
