Obecnie możemy uściślić nieco to określenie. Zastępujemy w nim mianowicie przymiotnik „umyślne” określeniem „dowolne” (zachowanie się). Wyraz „umyślne” sugeruje bowiem, że zachowujący się podmiot „umyślił sobie”, iż się tak właśnie zachowa, a więc, że ma świadomość przyjętego celu zastosowanych środków. Zobaczymy zaś za chwilę, że w naszym pojęciu celu mieszczą się też stany rzeczy antycypowane w podświadomości. Natomiast wyrażenie „zachowanie się dowolne” oznacza dla nas tylko, że podmiot działający ma mniej lub bardziej wyraźne poczucie swobody wyboru swego zachowania się, poczucie, że „można się zachować tak albo inaczej, że „gdyby chciał”, mógłby wybrać inny sposób zachowania się. Tak pojmowane „dowolne” zachowanie się to — oczywiście — zgoła co innego niż zachowanie się „jakiekolwiek”. Przyjmując takie pojmowanie dowolności zachowania się stosuję świadomy unik w stosunku do zasygnalizowanego wyżej (2.1.4.) paradoksu determinizmu.
INNE OKREŚLENIE
