Tak więc nie ograniczamy się do „katalogu” problemów. Umiemy też lub uczymy się wskazywać konkretne rozwiązania, sprawdzone w konkretnych warunkach, i możemy przeważnie określić warunki, od których zależy przydatność każdego z nich.Po czwarte, zwracając uwagę na niektóre stosunki i okoliczności mniej lub bardziej ukryte w praktyce pod „powierzchnią zjawiska” i trudno dostrzegalne w cieniu innych wyraźniej się rysujących — teoria organizacji ułatwia praktykom dostrzeganie ich i uwzględnianie w działaniu. To nie byle co. Rozpatrując niżej np. zagadnienie organizacji nieformalnej (4.1.2.) i (4.5.) albo „kręgu zewnętrznego instytucji” (4.1.5.) czytelnik przekona się, być może, że przechodził dotąd obok pewnych zjawisk nie dostrzegając ich, mimo że dla sprawności funkcjonowania instytucji mają one podstawowe .znaczenie. Coś podobnego można też powiedzieć o nierozdzielności poleceń (np. rozkazów) i systemu bodźców przy zarządzaniu „dyrektywnym” (5.3.) oraz o znaczeniu, jakie w zarządzaniu może odegrać „utożsamianie celów indywidualnych z celami instytucji” i w ogóle „integratywne” sposoby zarządzania (5.4).
KATALOG PROBLEMÓW
