Każde też działanie — z wyjątkiem najszerszego zachodzącego w danej epoce współdziałania ludzi rozpatrywanego w całym wchodzącym w grę okresie dziejów — można rozpatrywać jako cząstkę jakiegoś, pod analogicznymi względami szerszego przedziału działania. Niezależnie od tego, działania rozpatrywane w jakimkolwiek przedziale można oceniać ze względu na różne podobnie rozumiane „przedziały rzeczywistości”, wyróżnione stosownie do aktualnego zainteresowania osoby oceniającej. Przedział rzeczywistości, ze względu na który ocenia się działalność, można by dla skrócenia nazwać przedziałem oceny. Można rozpatrywać np. działalność naukową jednego pracownika nauki i to w ciągu np. miesiąca, roku, dziesięciolecia; albo działalność naukową katedry, pracowni, zakładu, instytutu, I uczelni w każdym z tych lub jeszcze innym okresie; można też działalność naukową jakiejś całej odpowiednio określonej społeczności naukowej rozpatrywać w przedziale tylko badań podstawowych, albo tylko stosowanych lub tylko „rozwojowych”, albo w przedziale badań podstawowych i stosowanych, stosowanych i rozwojowych, albo w ogóle w przedziale badań, albo łącznie z jedną z form lub łącznie ze wszystkimi formami przekazywania rezultatów badań, albo tylko w przedziale jednej lub kilku faz przekazywania.
KAŻDE DZIAŁANIE
