Jednocześnie trzeba się liczyć z tym, że nie całe doświadczenie nabyte przez poszczególnych ludzi zostaje przekazane innym [Pietrasiński 1968]. Część jego ulega zapomnieniu i część ta jest tym większa, im mniej systematycznie przebiega proces przekazywania doświadczeń. Toteż wzrost systematyczności tego procesu przyczynia się do przyspieszenia postępu.Społeczna potrzeba systematyzacji wiedzy, dotyczącej pożądanych sposobów działania poza zasobem przysłów, baśni i utworów literackich, które odgrywają rolę wychowawczą, oraz tradycyjnych, zwyczajowych sposobów postępowania, nie budzi się jed- nak od razu. Dopóki techniki działań ludzkich rozwijają się ewolucyjnie i powoli, wystarczają sposoby nie wymagające systematycznego naukowego badania, a same sposoby praktycznego działania mają charakter przeważnie zwyczajowo-tradycyjny.Z biegiem czasu wzrasta jednak tempo postępu na innych polach.
NABYTE DOŚWIADCZENIE
