Pierwsze — nastawione na cele praktyczne w sposób bardziej bezpośredni i zazwyczaj na węższe dziedziny działalności ludzkiej — trudno by istotnie było nazywać teoriami organizacji. Otóż w znaczeniu, które nadajemy w tej książce słowu „teoria” (2.1.1.), owe wcześniejsze koncepcje w czasie, gdy były jeszcze młode i bardzo ekspansywne, przyswoiły sobie przeważnie nazwę „systemów”. Tak np. w latach dwudziestych naszego stulecia zwykło się mówić o „systemie Taylora” i chyba niełatwo by było „system” ten nazwać „Taylo- rowską teorią organizacji”. W latach ‘następnych termin „system” bywał stosowany nawet do koncepcji organizacyjnych, pomyślanych jeszcze o wiele węziej i mających bez porównania mniejsze znaczenie (np. poszczególne reklamowane wówczas „systemy” księgowości przebitkowej).Ze względu na centralne zagadnienie, około którego skonstruowano poszczególne kierunki, można by wyróżnić np. następujące ich grupy. W nurcie psychologicznym, głównie „behavioralnym”, zagadnieniem centralnym jest „organizacyjne zachowanie się ludzi”.
NASTAWIENIE NA CELE
