Jeżeli się trzymać zasady pełnego, nastawionego na szczytowe zatrudnienie „pogotowia do działania”, to w okresach zmniejszonego zatrudnienia trzeba się liczyć z kosztownymi przestojami urządzeń portowych i załogi. Jeżeli się chce tego uniknąć, w okresach nasilenia przeładunków powstają zatory, „kongestia”, „przestoje” statków powodujące opłatę demurrage („przestojowego”) itp. I wcale nie jest powiedziane, że najekonomiczniejsze jest nastawienie się na średnie nasilenie przeładunków.Tak więc ta para wytycznych oznacza ostatecznie zalecenie empirycznego, stosownego do danej sytuacji „wyważania” miary między brakiem a nadmiarem rezerw wszelkiego rodzaju. Określanie przy danych założeniach prawidłowej wysokości rezerw materiałowych jest przedmiotem licznych opracowań matematycznych. Jedną z metod, którą można zastosować do badania prawidłowej wysokości rezerw (teoretycznie wszelkiego rodzaju) jest zastosowanie do tego zagadnienia matematycznej teorii kolejek, która genetycznie rzecz biorąc należy do punktów wyjścia „badań operacyjnych”.
POGOTOWIE DO DZIAŁANIA
