Thompson wiąże ten podział z dychotomicznym podziałem sposobów „strategii badawczych”, czyli patrzenia na instytucje jako na „systemy zamknięte” lub „otwarte”. Pierwsza „strategia badawcza” prowadzi poprzez poszukiwanie rozwiązań nie obciążonych niepewnością do budowy „modeli racjonalnych”, druga „strategia” liczy się z obserwowaną w rzeczywistości niepewnością i prowadzi do posługiwania się modelami, które ją uwzględniają. Do pierwszej grupy zalicza Thompson teorie „klasyczne” (nazwane w tej książce technologiczno-fizjologicznymi) i teorie administracyjne włącznie z teoriami biurokracji. Jako przykłady drugiej grupy wymienia Thompson teorie organizacji nieformalnej (np. koncepcje Roet- lisbergera i Dicksona — zob. 2.2.3.) a także szkołę Ch. Barnarda omówioną również w ustępie 2.2.3. [Thompson 1967, s. 3—7]. Bardzo popularna (choć przez niektórych z powodu niedostatecznej systematyczności surowo krytykowana) jest klasyfikacja Koontza; jego artykuł pt. The Jungle of Management Theories można znaleźć w wielu zbiorach i wypisach .
POPULARNA KLASYFIKACJA
