Odmiennie od przeważającego u Olsona identyfikowania racjonalności z egoizmem P. Kuin przeciwstawia racjonalność egoizmowi pisząc w swej prognozie na najbliższe dziesięć lat, że „następna generacja będzie mniej skłonna do akceptowania prawa dżungli jako ostatecznego wyrazu mądrości, a bardziej do próbowania jakichś form podejścia racjonalnego” [Kuin 1966 s. 22). B. Gross za racjonalne uznaje takie działanie, które jest: a) pożądane, b) wykonalne i c) niesprzeczne z innymi wykonalnymi działaniami [Gross 1966, s. 126], St. H. Udy przyznaje społecznemu zachowaniu się cechę racjonalności, jeżeli jest „umyślnie skierowane do różnych celów zaplanowane zgodnie z najlepszą osiągalną wiedzą naukową” [1962].Trzeba jednak zwrócić uwagę na dwojaki sens, jaki nadajemy pojęciu racjonalności, a także pojęciu sprawności w sensie ogólnym i pojęciom podstawowych postaci sprawności rozumianej uniwersalnie. O działaniu, które jest obiektywnie przystosowane do okoliczności rzeczywiście zachodzących, które w praktyce okazało się obiektywnie skuteczne, korzystne, ekonomiczne i w ogóle sprawne, powiemy, że jest rzeczywiście racjonalne, skuteczne, korzystne, ekonomiczne i sprawne.
RACJONALNOŚĆ I EGOIZM
