Jest też zrozumiałe samo przez się, że pracownik nauki zajmujący– się którąkolwiek dyscypliną ergologiczną musi być poza tym zorientowany w wielu innych — już nie ergologicznych — dyscyplinach naukowych, które odgrywają dlań rolę nauk pomocniczych. A choć i tu oczywiście nie można od niego wymagać ani twórczego ich rozwijania, ani umiejętności wykładania ich, powinien umieć się nimi posługiwać. Są to przede wszystkim fakie nauki, jak logika (przynajmniej w jej niezmate- matyzowanym ujęciu), niektóre gałęzie matematyki, socjologia ogólna, psychologia, fizjologia, niektóre wiadomości z nauk technicznych itp. Kto zaś chce wniknąć głębiej w założenia swych własnych poglądów, ten nie obejdzie się także bez próby przeanalizowania ich podstaw ideowych i filozoficznych. System ocen właściwych (czyli system wartości) lub inaczej konstrukcja aksjologiczna, która stanowi podstawę każdej ideologii, ma oczywiście pośredni wpływ także na oceny utylitarne, determinujące ostatecznie m. in. również treść zaleceń organizacyjnych.
SYSTEM OCEN
